Välling

I onsdags var jag ju lammvakt så då fick de välling i flaska. Några lamm bara som inte får tillräckligt med mjölk från sin mamma, dem som fick tre eller fyra ungar. Annars hade det varit lite mycket att flaska 42 ungar annars. 7 tackor kvar ska lamma, så får se hur många ungar det blir till slut! Jag fick hjälpa en tacka i onsdags med den sista ungen, jag kom precis in och såg att hon hade en lammunge i baken och hoppa över grinden och hjälpte henne ta ut lammet. Halva va ute men det brukar gå lätt då när huvud, fram klövarna och magen är ute men den var fortfarande halva kvar inne i tackan så då fick jag göra ett ryck, så att den inte skulle dö. Tog bort påsen från koden på den också så den skulle kunna andas. Den första ungen klarade hon helt själv för den låg nära mamman. Sen fick jag stänga in den tackan med två lammungar, plus att jag märkte att en annan i samma "hage" hade också lammat, så fick stänga in den med. Var lite körigt då för Minella hade tröttnat på att vara i vagnen, hon var jätte trött och vägrade sova när jag gick med henne en stund innan, och var ju tvungen att flaska lammen också så när jag väl blev lammorska så hade hon tappat lusten så hon grina och gnällde, så då fick jag springa fram och tillbaka som en idiot från boxen som jag stängde in tackan i och mellan vagnen. Vagnen var ändå nära så hon skulle kunna se mig, typ 6 meter bort men det räckte tydligen inte. Hon ville bara komma upp och gosa. Så när jag äntligen var klar och hade hjälpt klart tackan så gott jag kunde så fick Minella komma upp på armen och hon blev överlycklig 😊


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0